In Nederland zijn alle huizen alleen maar rechthoekig. Wat als je graag in een rond huis zou willen wonen? En hoe richt je nou een driehoekig huis in als de bank niet meer in een hoek past? En hoeveel verdiepingen kan jouw huis aan?

In de tijd van online winkelen heeft elk huishouden een overschot aan karton en dat komt goed uit voor het bouwen van droomhuizen. Om precies te kunnen werken leren de kinderen een veilige omgang met stanleymessen.

Door de kinderen de mogelijkheid te bieden dat huizen er anders uit kunnen zien dan degene die we gewend zijn, barst de fantasie los en is ineens alles mogelijk. Dit alleen is al een waardevolle ervaring. Door aan het eind naar elkaars werk te kijken, reflecteren de kinderen op hun eigen werk en dat van anderen.

Deze les kan op zichzelf staan, maar de kinderen gaan vragen: mogen we ook inrichten?

Daarom is een tweede les helemaal geen overbodige luxe. Daarin introduceer ik meer materiaal, wat anders het huishouden in de afvalzak zou hebben verlaten: met stofresten, matrasschuim en satéprikkers ontstaan hele werelden in de droomhuizen van de kinderen.

Doelen:

De kinderen ontwerpen een driedimensionaal gebouw.

De kinderen gebruiken constructie- en verbindingstechnieken zoals inknippen en inschuiven of tape.

De kinderen richten ruimtes in waardoor ze rekening moeten houden met de maten.

De kinderen reflecteren op hun dromen.

De kinderen reflecteren op hun eigen en andermans werk.

 

Doelgroep: groep 5, 6, 7, 8

Aantal: per groep max. 30 leerlingen

Duur: 1 of 2 lessen à 90 minuten

Prijs:

les 1 €150 + €20 materiaalkosten

les 2 €120